My Garmin Sat Nav
Καλώς ήλθατε στο My Garmin Sat Nav ‼️

Πρέπει να συνδεθείτε ή να κάνετε εγγραφή γιά να έχετε πρόσβαση σε όλο το forum

Welcome to My Garmin Sat Nav !!

You must Log in or Register to gain full forum access


Ποδηλατο ... Οτι Χρειαζεται Να Ξερουμε Πριν & Μετα Την Αγορα

Πήγαινε κάτω

Default Ποδηλατο ... Οτι Χρειαζεται Να Ξερουμε Πριν & Μετα Την Αγορα

Δημοσίευση από x-trail Την / Το Δευ 26 Νοε 2012 - 10:50

1ο ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

Tο χρηματικο θεμα (ειδικα σε περιοδο κρισης) ειναι για μενα και το πιο σημαντικο.
Πρωτα βλεπουμε τι λεφτα διαθετουμε και ΜΕΤΑ τι θελουμε να κανουμε με το ποδηλατο.
(Κι εγω θα ηθελα να κανω τρελές καταβασεις και αλματα αλλα το ποσο για ενα τετοιο (αξιοπρεπες) ποδηλατο φτανει τις αρκετες χιλιαδες ευρω).
Μετα ερχομαστε στο τι θελουμε ή τι θα κανουμε με το ποδηλατο.
Υπαρχει μια μικρη διαφορα αναμεσα στα δυο που εξαρταται απο την φυσικη μας κατασταση, τις συνηθειες μας και τον ελευθερο χρονο.
Συνηθισμενο λαθος ειναι καποιος αγυμναστος αρχαριος να αγορασει mountain για το βουνο, οπου στις πρωτες βολτες θα τα δει ολα και μπορει να παρατησει το σπορ. Αγορασε το λοιπον, μαθε το, προπονησου στην πολη ή στα ισιαδια, φτιαξε φυσικη κατασταση και ΜΕΤΑ ξεκινα τις περιπετειες!
Μην υπερβαλλετε λοιπον και αγορασετε κατι το οποιο δεν χρειαζεστε ή δεν το χρησιμοποιησετε σωστα εκει που πρεπει.

-Αν θα το χρησιμοποιειτε μονο μεσα στην πολη (και για...ψωνια) αγορασετε ενα βολτας ή εστω ενα Τrekking.
Τα περισσοτερα απο αυτα σημερα εχουν απλη μπροστινη αναρτηση, πισω σταθερη για να βαλετε σχαρα και λαστιχα φαρδυτερα απο τα αγωνιστκα-δρομου, αλλα χωρις τα τακουνια των mountain.

-Aν θα το πηγαινετε και σε βουνισιους χωματοδρομους, χωρις πολλες καταπονησεις, ενα mountain (hardtail) χωρις πισω αναρτηση ειναι αρκετο.
Με μια σχαρα που μπαινοβγαινει ευκολα και με φωτα, το βολταρετε και στην πολη μια χαρα.

-Αν θα το χρησιμοποιειτε περισσοτερο στο βουνο, σε πιο ακραιες καταστασεις, τοτε ενα διπλης αναρτησης ειναι το καταλληλο, αλλα με τα ελατωματα που κουβαλαει----υψηλοτερη τιμη, μεγαλυτερο βαρος (λογω σκελετου και πισω αναρτησης), αδυναμια χρησης πισω σχαρας μεσα στην πολη.
Και μην ξεχνατε να κλειδωνετε την πισω αναρτηση μεσα στην πολη, ειναι πολυ αστειο να "ανεβοκατεβαινει" το ποδηλατο κανοντας πενταλι, ειδικα στις ανηφορες.
Επιμενω στο θεμα της πισω σχαρας, γιατι κι εγω δεν την ηθελα ωσπου την εβαλα λογω παιδικου καθισματος!
Μετα δεν την εβγαζα, οτι παλαιοτερα κουβαλουσα στην πλατη μου και ιδρωνα και πονουσαν οι ιμαντες (με ποδηλατικο backpacl) τωρα τα φορτωνω στην σχαρα.
Η κουραση στο ποδηλατο η ιδια αλλα πολυ μικροτερη ενοχληση στο σωμα.

Για ποδηλατα κουρσας και καταβασεων δεν θα αναφερθω, αυτοι που θα τα παρουν ξερουν...συνηθως και το πως και το γιατι!!!

Στο εμποριο κυκλοφορουν ολων των ειδων τα ποδηλατα σε ολες τις τιμες.
Εκεινο που κανει ενα ποδηλατο πανακριβο αλλα και "καλο" ειναι τα εξαρτηματα του.
Με ιδιο σκελετο μπορω να φτιαξω ποδηλατο απο 300 ευρω μεχρι ακρετες χιλιαδες!
Οσο καλυτερα ελαφρυτερα και απο εξωτικα υλικα τα εξαρτηματα του, τοσο και ακριβοτερο.
Το θεμα ειναι να ξερεις που να σταματησεις και να μην το παρακανεις για τις αναγκες σου.
Εχω καβαλησει ποδηλατα κατα πολυ ακριβοτερα κι απο την μηχανη μου (κι απ' το τζιπακι μου σημερα), κατεβαινα βραχια στο βουνο για πλακα, ροδες 29ρες που ισοπεδωναν τις μικρες ανωμαλιες, τριπλα κατεβασματα ταχυτητων πισω με ενα κλικ, σε φαρμακερες ανηφορες με πολυ μικρη ταχυτητα και μεγαλη πιεση στα πεταλια απροβληματιστα κλπ
Τι να τα κανω ολα αυτα αν εγω χρησιμοποιω το ποδηλατο 80% μεσα στην πολη.
Η διαφορα με το δικο μου (που δεν ηταν και φτηνο) ειναι περι τα 4.000 με 5.000 ευρω!!!!!!!!!
Τι να την κανεις λοιπον την πανακριβη πισω αναρτηση (που δεν χρειιαζεται κλειδωμα γιατι αντιλαμβανεται μονη της τις ανωμαλιες του εδαφους) ή τα ντεραγιε, μανετες, κασσετες απο κραμα τιτανιου, ή την μπροστινη αναρτηση αερος ή λαδιου, αν απλως πηγαινεις απλες βολτες στην εξοχη ή στην πολη.
Τι να το κανεις τον σκελετο απο ανθρακονηματα που θα κανει το ποδηλατο απο 13 σε 8 κιλα, χασε εσυ πεντε κιλα και το αποτελεσμα ειναι το ιδιο και ασυγκριτα φθηνοτερο!!!

Αποφασιστε λοιπον με βαση την ΤΣΕΠΗ σας και τις ΑΝΑΓΚΕΣ σας και ΟΧΙ με το τι προτεινει η μοδα, ενας φιλος ή ενας "υποπτος" καταστηματαρχης.
(οι προτασεις των "κακων" μαγαζιων βασιζονται στο ποσοστο κερδους για καθε διαφορετικη μαρκα, στο στοκ, στις επιταγες που χρωσταει κλπ).

Και το ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟ: ενημερωθειτε πρωτα απ' οπου μπορειτε για μην σας πουλησουν φυκια για μεταξωτες κορδελες.




(Για να μην παρεξηγηθω, απευθυνομαι σε αρχαριους και μεσου ορου αγοραστες)
avatar
x-trail
Honorary Member
 Honorary Member

Άντρας Τόπος : Θεσσαλονικη
Ημερομηνία εγγραφής : 09/10/2012
Αριθμός μηνυμάτων : 2291


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Default Απ: Ποδηλατο ... Οτι Χρειαζεται Να Ξερουμε Πριν & Μετα Την Αγορα

Δημοσίευση από x-trail Την / Το Δευ 26 Νοε 2012 - 12:21

3o ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ - ΑΞΕΣΟΥΑΡ

Αφου λοιπον ρυθμισαμε το ποδηλατο και ταιριαξε στον σωματοτυπο μας, πληρωνουμε και φευγουμε.....
Αμ δεν.....Που πας ρε Καραμητροοοοο ---οπως λεει κι διαφημηση!!!!

Υπαρχουν πολλα μικρα (φθηνα τις περισσοτερες φορες) πραγματακια με τα οποια μπορουμε να εξοπλιστουμε.
Ενα ομως ειναι το σημαντικοτερο:

ΚΡΑΝΟΣ
Δυο ειναι οι πιο συνηθισμενοι τυποι (για πιο ειδικους ειναι αυτα που μοιαζουν με cross μηχανης για καταβασεις και τα τυπου "σταγονας" για ταχυτητες).

Τα ανοιχτου και τα κλειστου τυπου. Και τα δυο μπορειτε να τα χρησιμοποιειτε παντου.
Αλλα εχουν δυο διαφορες.
Τα κλειστα ειναι βαρυτερα και ΔΕΝ αεριζονται ΟΣΟ ΠΡΕΠΕΙ.
Οταν ποδηλατουμε, μεγαλο μερος της θερμοτητας που απαγει το σωμα μας φευγει απο το κεφαλι.
Τα ανοιχτου τυπου το αεριζουν καλυτερα και οσες περισσοτερες τρυπες εχουν τοσο το καλυτερο.
(Γι' αυτο και καπελακια γιοκ, γιατι απο που να διωξουν την θερμοτητα;) )
Υπαρχουν ανοιχτα που μπροστα εχουν fixed γεισο για τον ηλιο και σε καποια αλλα το γεισο μπαινοβγαινει.
Διαλεξτε μια καλη μαρκα σε καλη τιμη, μην πατε αμεσως στο φθηνοτερο.
Αληθεια ποσο κοστιζει το κεφαλι σας;;;;;;;;;;;;
Κι αν βρειτε καποια στην κατηγορια τιμης που θελετε, φορεστε τα για αρκετη ωρα και δειτε να εχουν "μικρομετρικες" ρυθμισεις και οχι μια ρυθμιση ανα ενα πχ εκατοστο!
Να φροντισετε να εφαρμοζει απαλα και να μην σφιγγει, γιατι τι θα κανετε πχ. μετα απο τρεις ωρες ποδηλατο;;;
Για οσους θελουν να κανουν ποδηλατο και με κρυο καιρο μπορουν να προσαρμοσουν ενα ειδικο "σκουφο" πανω απο το κρανος για προστασια απο τον κρυο αερα ή ακομα καλυτερα να αγορασουν ενα ειδικο σκουφο κεφαλιου οπου το τμημα του που βρισκεται στο πανω μερος του κεφαλιου ειναι απο υλικο που αναπνεει και το υπολοιπο ειναι windstopper για προστασια ειδικα του μετωπου, κι απο πανω φοραμε το κρανος.
Τελευταιο που παιζει ρολο ειναι τα σχεδιακια και το χρωμα του (παντως να εχει πολλες τρυπες).
Κι αν διαλεξετε κρανος να ταιριαζει στο χρωμα του ποδηλατου, σκεφτειτε....το επομενο ποδηλατο θα το παρετε να ταιριαζει στο χρωμα του κρανους;;;

ΦΩΤΑ
Καλο ειναι να αγορασετε φωτα απο την αρχη.
Οι καλυτερες ωρες για ποδηλατο το καλοκαιρι ειναι το ξημερωμα και το σουρουπο (χαμηλοτερες θερμοκρασιες)
Οτι σχεδον και να διαλεξετε για μπροστα κανει σχεδον την ιδια δουλεια οποτε καντε οικονομια.
Υπαρχουν βεβαια και σπεσιαλ λυσεις φωτισμου, με ξεχωριστο πακετο μπαταριων, αλλα εχουν και ...σπεσιαλ τιμες ποως μπορειτε να δειτε εδω: [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
Καλο ειναι η βαση του μπροστινου να ειναι με βιδα που σφιγγει και οχι με κουμπωμα ή λαστιχακια.
Για πισω τωρα ειναι αλλη ιστορια.
Διαλεξτε κατι μεγαλο που να φαινεται καλα, να χτυπαει στο ματι απο μακρυα.
Αν δεν εχει σχαρα το ποδηλατο για να προσαρμοστει το πισω φως, διαλεξετε καποιο που να μπορει να προσαρμοστει σχεδον παντου.
Δηλαδη στον λαιμο της σελας αλλα ΧΑΜΗΛΑ για να μην το κρυβει ή στις ραβδους δεξια ή αριστερα της πισω ροδας.
Αν βαλετε κατω απο την σελα το ειδικο μικρο τσαντακι, το φως παει...
Κι επειδη το παλουκοσελο εχει διαφορετικο παχος απο τις πλαινες ραβδους, γι' αυτο λεω να εχει πολλους τροπους στηριξης
Επισης δειτε αν προσαρμοζεται σε σακκιδιο που μπορει να εχετε στην πλατη, υπαρχουν φωτακια ακομα και για την πισω μερια του κρανους!
Οταν λοιπον νυχτωσει βγειτε στον δρομο και ρυθμιστε τα.
Σε αποσταση 20-30 μετρα σταθειτε διπλα σ' ενα αυτοκινητο και χαμηλωστε ωστε το κεφαλι σας να ειναι στο υψος του υποτιθεμενου οδηγου.
Ρυθμιστε, ειδικα το μπροστινο, να χτυπαει κατευθειαν στα ματια.
Απο το μπροστινο φως, αν δεν το εχεις χρυσοπληρωσει, δεν εχεις και πολλες απαιτησεις για να βλεπεις "καλα" εσυ το δρομο μπροστα, οποτε προτιμοτερο ειναι αφου εσυ δεν βλεπεις, να σε "βλεπουν οι αλλοι".
Επισης τα φωτα πρεπει να τα βγαζουμε οταν το παρκαρουμε (βγαινουν αμεσως ειτε απο εσας, ειτε απο τον...κλεφτη)
Εγω εχω μικρο τσαντακι κατω απο την σελα και τα εχω παντα εκει μεσα ωσπου να τα χρειαστω (παντα κατι θα τυχει, αν δεν νυχτωσει δεν γυρναω πισω )

ΑΝΤΙΚΛΕΠΤΙΚΟ
Λοιπον αφου αγορασατε το ποδηλατο, ο μονος τροπος να μην σας το κλεψουν στα ΣΙΓΟΥΡΑ ειναι να το εχετε παντα αγκαλια!!!!
Πραγμα που φυσικα δεν γινεται κι ετσι καλο ειναι να παρουμε τα μετρα μας.
Οσο καλυτερο, ακριβοτερο και ομορφοτερο ειναι το ποδηλατο, τοσο πιο μεγαλος στοχος ειναι.
Υπαρχουν οι παρακατω βασικες κατηγοριες κλειδαριων.

Τα συρμοατοσχοινα, οι αλυσιδες και τα "πεταλα".
Με την ιδια σειρα ειναι και η τιμη, το βαρος που θα κουβαλατε και η ασφαλεια που προσφερουν.
Η αστυνομια του Λονδινου εβγαλε βιντεακι που προτεινει παντα δυο απο τα παραπανω να εχουμε γιατι ο κλεφτης δεν θα ειναι προετοιμασμενος ΚΑΙ για τα δυο.
Με το συρματοσχοινο ασφαλιζεις σχεδον ολο το ποδηλατο, ειδικα αν δεν εχει παξιμαδια κι εχει quick release ή πεταλουδες.
Το περνας απο την πισω ροδα, τον σκελετο, τις ραγες της σελας και απ' την μπροστινη ροδα. (εχει συρματοσχοινα μεχρι και 1.80μ)
Το κακο ειναι οτι με εναν κοφτη παει περιπατο σε 2 δευτερολεπτα.
Αν το συνδιασουμε και με πεταλο ή αλυσιδα, θα μας μεινει τουλαχιστον ο σκελετος και η πισω ροδα που βγαινει πιο δυσκολα.
Αυτα και κοβονται πιο δυκολα και ξεκλειδωνουν ακομα πιο δυσκολα.
Εννοειται οτι αν αγορασουμε ποδηλατο 100€ δεν θα αγορασουμε αντικλεπτικα 150€!!!
Υπαρχουν οργανωμενες σπειρες που χτυπανε υπογεια γκαραζ, αποθηκες στο υπογειο (ενα σφυρι και παει η κλειδαρια της πορτουλας) και μπαλκονια σε 1ο οροφο ή σε ρετιρε απο οπου ανεβαζουν το ποδηλατο μας στην ταρατσα με ....γαντζους!!!
Για μενα ο μεγαλυτερος κινδυνος ειναι δυστυχως οι "εξαρτημενοι" που δεν υπολογιζουν ωρα, τοπο, και κοσμο και το πουλουν για μια δοση...
Δειτε λοιπον τι συνεβει σε μενα δυο φορες για να καταλαβετε πως μπορεις να χασεις το ποδηλατο οταν εισαι μακρυα του, απο μισο ως 5 μετρα.
Α) Δενω το παδηλατο σε δεντρο ακριβως εξω απο το καταστημα μου και ξαφνικα βλεπω πλατη εναν τυπο που το κοιταζει, χαιρομαι εγω, ηταν και καινουριο.
Το κοιταζει και απο πιο κοντα, λεω εγω θαυμαζει τα εξαρτηματα, σκυβει απο πανω του, λεω να βγω εξω να του λυσω καμια απορια!
Βγαινω λοιπον και τι να δω, πασπαστευε την κλειδαρια του συρματοσχοινου!!!
Βαζω τις φωνες, βγαινουν κι οι γειτονοι, τον κυνηγαμε, τον καναμε μαυρο...
Β) Μπροστα σε γεματο κεντρικοτατο γυραδικο, με τραπεζακια εξω, πανω στο πεζοδρομιο, αφηνω το ποδηλατο διπλα μου, η μπροστινη ροδα διπλα ακριβως στο ποδι μου, και σκυβω να προσαρμοσω το καινουριο μπροστινο φως σε ποδηλατο μιας φιλης.
Ξαφνικα, με την ακρη του ματιου μου, βλεπω την ροδα του δικου μου να πηγαινει πολυ-πολυ σιγα προς τα πισω.
Γυρναω και βλεπω εναν πιτσιρικο να το τραβαει πισω! Αν μιλουσα με την φιλη μου και δεν ημουνα σκυμμενος δεν θα το εβλεπα με τιποτα (ειδες η καλη πραξη). Αυτον δυστυχως δεν τον προλαβα, ητανε πιο γρηγορος......

TΡΟΜΠΕΣ
Υπαρχουν σημερα πια δυο βασικοι τυποι τρομπας

Η τρομπα ποδιου που ειναι απαραιτητη σε ποδηλατα τυπου κουρσας λογω των υψηλων πιεσεων στα στενα λαστιχα τους.
Η αλλη ειναι η μικρη φορητη τρομπα χειρος, ελαφρια, ευχρηστη και φθηνη και τις περισσοτερες φορες ερχεται με βαση για να βιδωσει διπλα στο παγουρι μας.
Προτιμειστε, με πολυ λιγα λεφτα παραπανω, να παρετε μια φορητη με μανομετρο επανω, οπως πχ. αυτη στο σχημα, εκει που ειναι το κοκκινο βελακι ειναι το παραθυρακι για το μανομετρο.
Οι περισσοτερες τρομπες εχουν ενα λαστιχακι με χοντρη τρυπα μπροστα για βαλβιδες τυπου αυτοκινητου.
Αν ομως ξεβιδωσετε το καπακι και βγαλετε το λαστιχακι, απο την αλλη του μερια εχει λεπτη τρυπα για τις λεπτες βαλβιδες!
ΠΡΟΣΟΧΗ. Η χοντρη βαλβιδα στο ποδηλατο μας εχει συνηθως ενα δαχτυλιδι βιδωμενο επανω της.
Αυτο το βιδωνουμε τερμα στην ζαντα ΜΟΝΟ οταν προσαρμοζουμε το στομιο της τρομπας στην βαλβιδα, για να κραταει στην θεση της την βαλβιδα και να μην πιεζει αυτη το λαστιχο.
Μετα το φουσκωμα το ξεβιδωνουμε και το φερνουμε στην μεση ωστε η βαλβιδα να εχει "ελευθερια κινησης" και να μην κοπει κατα την οδηγηση.
Επισης σε ξεφουσκωτο λαστιχο, ΠΡΩΤΑ φερνουμε στην θεση της την βαλβιδα (καθετη στην ζαντα) και ΜΕΤΑ φουσκωνουμε.

Υπαρχουν επισης τρομπες με αμπουλα αεριου, ποτε ομως δεν εχω συμπαθησει τα πραγματα μιας χρησης.
Στο εμποριο κυκλοφορουν και διαφορα υγρα που τα βαζεις στην σαμπρελα κι οταν αυτη τρυπησει, τοτε διογκωνονται σαν αφρος και τουλαχιστον φτανεις στον προορισμο σου.
Επισης για τα mountain κυκλοφορουν και καποιες ειδικες ταινιες που τις βαζεις απο την μεσα μερια του λαστιχου, πριν την σαμπρελα, και προσφερουν αυξημενη αντοχη στο τρυπημα, αλλα και αυξημενο βαρος και ακαμψια στο λαστιχο.
Αντι για αυτες τις ταινιες μπορουμε να κοψουμε μια παλια σαμπρελα σε λωριδες και να την τοποθετησουμε μεταξυ του λαστιχου και της σαμπρελας μας.

ΠΟΛΥΕΡΓΑΛΕΙΟ ΤΣΕΠΗΣ
Το πολυεργαλειο τσεπης ειναι πολυ χρησιμο και στο σπιτι και στην βολτα και περιεχει σχεδον το 90% των εργαλειων που χρειαζεται το ποδηλατο μας.

Τα περισσοτερα ειναι σε δυο κομματια που κουμπωνουν μεταξυ τους και εχουν σχεδον τα παντα.
ΤΕΤΟΙΟ ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΤΕ γιατι οι ακρες τους ειναι οι "εξωλκεις" με τους οποιους βγαζουμε και βαζουμε το λαστιχο στην ζαντα (κοκκινα βελακια).
Καλο ειναι να παρετε ενα με σιδερενια τετοια ακρα (...βαρος) γιατι το δικο μου απο πλαστικο εσπασε (στα χερια μου) και ξανα αγορασα....
Μια και μιλαμε για λαστιχα, αν πηγαινετε προς βουνο ή κανετε μεγαλες διαδρομες, αγοραστε και μια-δυο σαμπρελες να τις εχετε μαζι.
Σε περιπτωση τρυπηματος, με τετοιο εργαλειακι, η αλλαγη σαμπρελας ειναι υποθεση δυο λεπτων (συν φουσκωμα) ενω να επισκευασεις τρυπημα (ή χειροτερα σκισιμο) ειναι πιο χρονοβοαρο και η τιμη της σαμπρελας ειναι στα 4-5€.
Σαμπρελα, πολυεργαλειο, φωτα, κλειδια και κινητο μια χαρα χωρανε σε τσαντακι κατω απο τη σελα.


ΣΧΑΡΑ
Η πιο διαδεδομενη σχαρα ειναι της πισω ροδας (τα μπροστινα καλαθακια παρακαλω να αποφευγονται γιατι επιρεαζουν το τιμονι και ειδικα στο στριψιμο στις πολυ χαμηλες ταχυτητες).

Βγαινουν σε διαφορες παραλαγες και το ποδηλατο ΔΕΝ πρεπει να εχει πισω αναρτηση.
(αυτες που πιανουν ΜΟΝΟ στο παλουκοσελο, αν τις εμπιστευεστε, δοκιμαστε τις εσεις, οχι εγω).
Καλο ειναι απο επανω να εχει το γνωστο ελασμα "Π" ωστε να μπορουμε να πιασουμε πραγματα χωρις δεσιμο.
Τα πλαινα (βελακι) ειναι για να μπορουμε να βαζουμε τις ειδικες και μη τσαντες χωρις να βρισκουν στις ακτινες.
Πιανουν συνηθως με 4 ή 6 αλλεν βιδακια και αφου ρυθμισουμε εφ' απαξ τους βραχιονες γαι να ειναι οριζοντια, με το πολυεργαλειο ειναι υποθεση δυο λεπτων να την βαλουμε και να την βγαλουμε.

Πανω στις ραγες μπορει να προσαρμοστει ειδικο παιδικο καρεκλακι (για....χαζογονεις ) το οποιο ασφαλιζει με σφικτηρες που κλειδωνουν γαι να μην ξεβιδωσουν καθως και με ιμαντα απο το παλουκοσελο.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ πρεπει να βαλουμε το καρεκλακι στην ΣΩΣΤΗ του θεση οπως λεει ο κατασκευαστης.
Πρεπει το κεντρο βαρους (εχει συνηθως βελακι) να ειναι απο τον αξονα της πισω ροδας και ΜΠΡΟΣΤΑ.
Αλλιως γινεται πολυ πισωβαρο και σουζαρει αμεσως μολις βαλουμε το παιδι επανω.
Θελει επισης προσοχη το πως, εμεις πεζοι και το παιδι στο καρεκλακι, ανεβαινουμε τα κρασπεδα των πεζοδρομιων.
Το ενα χερι στη σελα να πιεζει πολυ και το αλλο στο κεντρο του τιμονιου ετοιμο να πιεσει προς τα κατω αν χρειαστει.
Δεν υπαρχει τιποτα χειροτερο να σου σηκωθει το ποδηλατο και να ερχονται αυτοκινητα.
Αν παρολα αυτα συμβει, τοτε μετα απο καποια μικρη κλιση που θα παρει ΔΕΝ μπορεις να ξανακατεβασεις το ποδηλατο λογω πισω βαρους (το ποδηλατο, αν προσπαθησεις, αντι να κατεβει, θα πεσει δεξια ή αριστερα).
Δηλαδη ή στο πρωτο δευτερολεπτο πατας το τιμονι και το σωζεις, ή ξεροντας τι θα συμβει, ανακοπτεις την πτωση προς τα πισω οσο ποιο μαλακα μπορεις, φροντιζοντα να βρει κατω η πλατη ολοκληρη.
Το κεφαλι του παιδιου ειναι προστατευμενο απο την πλατη του καθισματος και ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ΟΤΙ ΦΟΡΑΕΙ ΚΡΑΝΟΣ.
Το φαινομενο αυτο δεν ειναι σπανιο, συμβαινει οταν δεν διαβαζουμε τις οδηγιες.
Κατι αλλο που φοβουνται οι γονεις (κι εγω πριν το παρω) ειναι το ανεβασμα του παιδιου επανω.
Πανευκολο!!!. Βαζεις το stand, στεκεσαι απο την μερια του, και ακουμπας (κοντραρεις) την σελα που ηδη γερνει προς εσενα. Πιανεις το παιδι και το βαζεις επανω και αμεσως βαζεις τους ιμαντες ωμου και μετα τους ιμαντες ποδιου, ενω συνεχιζεις και κοντραρεις την σελα με το σωμα σου για σιγουρια.
Κρατωντας το ποδηλατο, βγαζεις το stand και καβαλας.
Για την αφιξη στο προορισμο κανεις τα παραπανω αναποδα.
ΠΡΟΣΟΧΗ πρωτα λυσιμο οι ιμαντες ποδιων και μετα αυτοι των ωμων.
Επισης το κατεβασμα οταν σταματας σε φαναρι ειναι παιχνιδι. Κατεβαινεις απο την σελα και εχεις τον οριζοντιο σωληνα αναμεσα στα ποδια, το ποδηλατο δεν γερνει ουτε δεξια ουτε αριστερα.
Κατα τα αλλα η οδηγηση με παιδι ειναι παιχνιδι, δεν υπαρχει το παραμικρο προβλημα.
Το παιδι περναει φανταστικα, απλως πρεπει να ειναι καλα ντυμενο λογω της ταχυτητας.
Ο οδηγος επειδη ιδρωνει ειναι με κοντομανικο, το παιδι που δεν κανει τιποτα θελει μπουφανακι!!!
Το θετικο ειναι οτι κανεις καλη γυμανστικη και εχεις την καλυτερη παρεα και το αρνητικο ειναι οτι που και που σκεφτεσαι ποσα παραπανω ευρω εδωσες για να ειναι 2 κιλα ελαφρυτερο το ποδηλατο και τωρα εχει παει στα 30 κιλα (αλλα ειναι και τα πιο ωραια κιλα της ζωης σου!!!! )
Εννοειται βεβαια οτι ενα ή δυο μπαλονια δεμενα στο καρεκλακι απλα απαγορευονται, το τραβηγμα που σου κανουν ειναι απιστευτο!!!

ΡΟΥΧΑ - ΓΑΝΤΙΑ - ΣΑΚΚΙΔΙΑ
Το ποδηλατο ευτυχως ειναι ενα σπορ-τροπος μετακινησης οπου μπορουμε να φοραμε σχεδον οτι θελουμε.
Πρεπει ομως να εχουμε υποψην δυο βασικα πραγματα:
--Επιδη καταβαλουμε προσπαθεια φυσικο ειναι να ιδρωνουμε, ειδικα σε μια ζεστη χωρα σαν την Ελλαδα.
--Πρεπει να χρησιμοποιουμε παπουτσια με οσο το δυνατον πιο ακαμπτες σολες για να μην πηγαινει χαμενη η δυναμη που βαζουμε.
Σε περιπτωση που θελησουμε ειδικο ρουχισμο, υπαρχει διαθεσιμο ακομα κι οτι δεν μπορουμε να φανταστουμε.
Τον ρουχισμο θα τον επιλεξουμε αναλογα με τις αναγκες μας και με την εποχη που ποδηλατουμε, παντα με την βοηθεια του καταστηματος που θα μας εξηγησει τι κανει το καθε ρουχο.
Εκεινο που θεωρω απαραιτητο για να ανακουφιστει το σωμα μας απο τις σκληρες σελες ειναι το σορτς με τα γνωστα μαξιλαρακια, και ειδικα για καλοκαιρι υπαρχουν και βερμουδες ετοιμες με τετοια σορτς απο μεσα, ωστε να μην ειμαστε οι ".....αντρες με τα κολαν", για τις γυναικες βεβαια τα κολαν ειναι....χαρμα οφθαλμων


Κατι αλλο που θεωρω χρησιμο ειναι τα γαντια για δυο λογους:
--ασφαλεια και αποφυγη μικροτραυματισμων σε περιπτωση πτωσης
(πολυ κακως οταν πεφτουμε, πρωτα απλωνουμε το χερι για να ανακοψουμε την πτωση με κινδυνο στον καρπο και στο ωμο, ενω πρεπει οταν πεφτουμε, ειδικα προς τα πλαγια να κραταμε σφιχτα το τιμονι και η πτωση μας να μοιραζεται σε ολο το πλαινο του σωματος κι οχι μονο στην παλαμη).
--να εχουν GEL επιθεματα στην κατω πλευρα οποτε να απορροφουν πολλους μικροκραδασμους που περνανε στο τιμονι παρα την μπροστινη αναρτηση.

Υπαρχουν γαντια με κομμενα δακτυλα, με ολοκληρα (συνιστωνται για off-road) και χειμωνιατικα σε διαφορες τιμες.
Πριν τα αγορασετε, φορεστε τα και πιαστε ΣΩΣΤΑ καποιο τιμονι ποδηλατου και με το ενα δακτυλο στις μανετες των φρενων.
Μεινετε στην σταση αυτη για λιγο και ελεγξτε αν σας τραβανε πουθενα, γιατι σ'αυτην τη σταση θα τα χρησιμοποιειτε, ουτε με τεντωμενα δακτυλα, ουτε με σφιγμενη μπουνια!

Για τα σακκιδια πλατης μπορειτε να χρησμοποιησετε οτι θελετε αρκει να ειναι ανετο και ελαφρυ.
Υπαρχουν ειδικα σακκιδια ποδηλασιας που εχουν ενσωματομενο εναν ασκο που γεμιζουμε με νερο ή αλλα υγρα (το...κρασακι κλπ καλο ειναι να αποφευγεται) και εχει σωληνακι ωστε δεν χρειαζεται να κουβαλαμε το παγουρι με το νερο.

Ενας ποδηλατικος σακος ειναι διαφορετικος απο τον ορειβατικο και πρεπει να εφαρμοζει αψογα στην πλατη σας οταν ειστε ΣΚΥΜΜΕΝΟΙ, οποτε αν μπορειτε, δοκιμαστε τον με καποιο βαρος μεσα και σε σταση αναλογη με αυτην που εχετε οταν κανετε ποδηλατο.
Ειναι αρκετα διαφορετικη η εφαρμογη του οταν ειστε ορθιοι στο καταστημα, απ' οταν ειστε σκυμμενοι στο τιμονι.
Περισσοτερα για σακκιδια στο σποιλερ
Σπόιλερ:
Το "καθολου σακκιδιο" ειναι παντοτε καλυτερο για την υγεια μας απο το "σακκιδιο στην πλατη".
Αλλα μερικες φορες υπαρχει η αναγκη να κουβαλησουμε καποια πραγματα μαζι μας.
Για ασφαλτο και πολη, τα σακκιδια μεσης και σκελετου κανουν καλα την δουλεια τους.
Αν ομως προκειται για χωματινες διαδρομες, τοτε η προμηθεια ενος "ειδικου" ποδηλατικου σακκιδιου ειναι απαραιττητη.
Αυτα ειναι παναλαφρα, χαμηλου προφιλ, μικρου εσωτερικου ογκου (5-15 lt), με ασκο υγρων, με ιμαντες στηθους και μεσης, με θηκη για το κρανος, και με αεροδυναμικο σχημα ωστε να γινονται ενα με το σωμα μας οταν ειμαστε σκυμμενοι στο τιμονι.



Καποια βεβεια εχουν "ξεφυγει" οπως το παρακατω της Topeak (RedDot Award 2010) που τα μαξιλαρακια του φουσκωνουν με αερα ωστε να εχουν την καλυτερη δυνατη εφαρμογη και ανεση.
Οταν τρεχουμε, τοτε αναμεσα απο τα μαξιλαρακια περναει αερας που βοηθαει στην απαγωγη θερμοτητας απο την πλατη.
Εχει επισης ειδικη θηκη για τα εργαλεια μας και το κιτ πρωτων βοηθειων---απαραιτητο στο βουνο, οπου εκτος απο τα πεσιματα εχουμε και τις.....μελισσες!!!

Αλλα παλι οπως το παρακατω, εχουν ειδικες θηκες για "extreme" εξοπλισμο ασφαλειας οταν δεν τον χρησιμοποιουμε.
(Quiz: ποιος βλεπει τον σακκο;;))


Κι εγω κι η γυναικα μου (με προβλημα στους Ο4-Ο5) εχουμε απο εναν ποδηλατικο σακκιδιο, με μενα να κουβαλαω συνηθως στο βουνο μια DLSR με ευρυγωνιο, εναν ζουμ 100-300 (γυαλινοι φακοι), το Garmin 60csx και κατι λοιπα μικρουλια και την γυναικα να φορτωνεται με οτι πιο ελαφρυ εχει απομεινει.
Προσαρμοζοντας σωστα τους ιμαντες για θεση οδηγησης ωστε να γινει ενα με το σωμα μας, μετα απο 3-4 λεπτα αισθανομσατε οτι δεν υπαρχει σακκιδιο στην πλατη.
Το μονο προβλημα ειναι η εφιδρωση της πλατης το καλοκαιρι.
Γι' αυτο οταν ειμαι στην πολη, βαζω την σχαρα και εκει προσαρμοζω το σακκιδιο.

Ειπαμε, για την ασφαλτο υπαρχουν εναλλακτικες λυσεις.
Για το βουνο ομως, οπου μεχρι και το παγουρι μπορει να σου πεσει απο τα τρανταγματα, ενα καλο, μικρο ποδηλατικο σακκιδιο με ασκο υγρων, για να μην αφηνεις το χερι για πολυ απο το τιμονι και να κουβαλας και μεγαλυτερη ποσοτητα υγρων, ειναι οτι πρεπει.

ΤΑΧΥΜΕΤΡΟ - COMPUTER - ΚΑΡΔΙΟΠΑΛΜΟΓΡΑΦΟΙ
Τα οργανα αυτα εναι πια ψηφιακα με οθονη υγρων κρυσταλλων, άλλα με φωτισμο γαι την νυχτα, άλλα οχι.
Χωριζονται σε δυο βασικες κατηγοριες, ενσυρματα (φθηνοτερα) και ασυρματα.
Το οργανακι επικοινωνει με τους δυο παραπανω τροπους με ενα "μαγνητακι" στερεωμενο στη μπουκαλα της μπροστινης αναρτησης.
Αυτο επικοινωνει με ενα δευτερο "μαγνητακι" που ειναι στερεωμενο σε καποια απο τις ακτινες της μπροστινης ροδας.
ΠΡΟΣΟΧΗ Επειδη η μεγιστη αποσταση μεταξυ των δυο μαγνητων ειναι καθορισμενη και διαφορετικη για καθε εταιρια (μερικα χιλιοστα) καλο ειναι να μαθετε την αποσταση αυτη και να ελεγξετε αν αυτη μπορει να επιτευχθει στο δικο σας συγκεκριμενο ποδηλατο πριν το αγορασετε (ειτε ρωτηστε στο καταστημα, ειτε κατεβαστε το User Manual απο το ιντερνετ).
Μετα μετραμε την περιφερεια της ροδας μας και την βαζουμε στο οργανακι.
ΠΡΟΣΟΧΗ Την ΜΕΤΡΑΜΕ για το συγκεκριμενο λαστιχο, δεν την περνουμε απο καποιον πινακα.
Ετσι τωρα το οργανακι, μετρωντας ποσες φορες "συναντιωνται" τα μαγνητακια, το μετατρεπει σε ταχυτητα και αποσταση.
Οι τιμες τους, ειδικα για οργανακια της ιδιας εταιριας, αυξανονται οχι απο το ποσο καλο και αξιοπιστο ειναι, αλλα απο τις δυνατοτητες του software που εχουν μεσα.
Μην παρασυρεστε και να αγοραστε αυτο που ταιριαζει στις αναγκες σας.

Ετσι λοιπον το ασπρο ειναι ενα απλο κοντερ ενσυρματο αξιας 10€, το μαυρο ειναι ενα φουλ ασυρματο κομπιουτερ με μετρηση ταχυτητας, στροφομετρο (πεταλιες) και καρδιοπαλμογραφο αξιας 85€ (145€ οι εδω "κλεφτες") και το ρολοι ενα απλος καριοπαλμογραφος 35€ που μπορουμε να χρησιμοποιουμε και αλλου, ολα της ιδιας εταιριας.
Το στροφομετρο δουλευει οπως το ταχυμετρο, προσαρμοσονται δυο ακομα μαγνητακια, το ενα σε καποιο βραχιονα πεταλιου και το αλλο στην γειτονικη του ραβδο.
Με το τροπο αυτο βλεπουμε και με τι ρυθμο στροφαρουμε (ο καλυτερος για τα ποδια μας και την αντοχη μας ειναι γυρω στις 80 στροφες το λεπτο ή και περισσοτερες).
Αν αυτο συνδιαστει και με καρδιοπαλμογραφο τοτε ειμαστε κομπλε!!!
Μπορουμε σαν φθηνη λυση να βαλουμε ενα απλο, φθηνο ενσυρματο ταχυμετρο και ενα ρολοι χειρος-καρδιοπαλμογραφο.
Περισσοτερα ομως για τα φουλ κομπιουτερ με καρδιοπαλμογραφο θα πουμε στο επομενο ποστ οπου θα εξετασουμε την "ποδηλατικη μηχανη-ανθρωπο" και το συστημα μεταδοσης "παπουτσια-πεταλια-γραναζια".
avatar
x-trail
Honorary Member
 Honorary Member

Άντρας Τόπος : Θεσσαλονικη
Ημερομηνία εγγραφής : 09/10/2012
Αριθμός μηνυμάτων : 2291


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Default Απ: Ποδηλατο ... Οτι Χρειαζεται Να Ξερουμε Πριν & Μετα Την Αγορα

Δημοσίευση από x-trail Την / Το Δευ 26 Νοε 2012 - 12:53

4ο ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ, Ο "ΓΝΩΣΤΟΣ-ΑΓΝΩΣΤΟΣ"

Στα παρακατω θα προσπαθησω να περιγραψω με απλα λογια το συστημα ταχυτητων ενος ποδηλατου, ωστε να λυθουν τυχον αποριες για τους νεους στο σπορ και να απαντηθουν μερικες ερωτησεις που δεν τολμουν να ρωτησουν...

Σημερα, το πιο συνηθισμενο συστημα ταχυτητων ποδηλατου περιλαμβανει τα παρακατω:
---Μπροστινους οδοντωτους δισκους και πεταλια (crankset-δισκοβραχιονας)
Αποτελειται απο συστημα 1 εως 3 δισκων.

---Oπισθιους οδοντωτους δισκους (cassette)
Αποτελειται απο συστημα εως 10 δισκων στα πιο συγχρονα (7 ή 9 τα πιο συνηθισμενα).

---Mπροστινος εκτροχιαστης αλυσιδας (front Derailleur-ντεραγιε)
Εκτροχιαζει την αλυσιδα και την αλλαζει μπροστινο δισκο.

---Οπισθιος εκτροχιαστης αλυσιδας (rear Derailleur-ντεραγιε)
Εκτροχιαζει την αλυσιδα και την αλλαζει οπισθιο δισκο

---Συστημα αλλαγης ταχυτητων στο τιμονι (με λεβιεδακια ή περιστροφικα)
Πατωντας τα ή στρεφοντας ενεργοποιουμε μεσω των συρματοσχοινων τους εκτροχιαστες και αλλαζουμε δισκους (δλδ. σχεσεις ταχυτητων)

---Aλυσιδα
---Συρματοσχοινα

Στα ποδηλατα πολης συνηθως εχουμε 1 ή 2 μπροστινους δισκους.
(Σε ποδηλατο πολης και σε "σπαστό", υπαρχει περιπτωση να εχουμε 1 δισκο μπροστα, οποτε στο τιμονι υπαρχει 1 χειριστηριο, μονο για τις πισω ταχυτητες και δεν υπαρχει ο μπροστινος εκτροχιαστης, αφου δεν υπαρχει 2ος δισκος για να αλλαξει).
Το ιδιο εχουν μπροστα και τα "καθαροαιμα" ποδηλατα καταβασεων.
Σε ποδηλατα Trekking ή Mountain (MTB) υπαρχουν 2 ή 3 (πιο συνηθισμενο) δισκοι.

Και απο δω ξεκιναει η.....αριθμολογια και λιγα μαθηματικα, μην απογοητευεστε, ειναι πανευκολα και κατα πολλους το "ζουμι" της υποθεσης.

Ποσες λοιπον ταχυτητες εχει το ποδηλατο μας;
(και ποσες απο αυτες μας ειναι χρησιμες)
Πολλαπλασιαζουμε τον αριθμο των μπροστινων δισκων επι τον αριθμο των δισκων πισω:
πχ. 3 μπροστα και 10 πισω, αρα 30 ταχυτητες (πολλες ταχυτητες θα μου πειτε, αλλα μην χαιρεστε πολυ, λιγοτερες ειναι οι χρηστικες)

---Καθε μπροστινο σετ δισκων καθοριζεται απο ενα σετ αριθμων:
πχ. 3x10 -- 44/32/22
Aυτο σημαινει οτι εχει 3 δισκους, ειναι για 10αρα (10 δισκοι) πισω κασσεττα, και εχει 44 δοντια ο μεγαλος, 32 ο μεσαιος και 22 ο μικρος.

---Αντιστοιχα το πισω σετ δισκων-Κασσεττα χαρακτηριζεται παλι απο ενα σετ αριθμων:
πχ. 10-speed 11/34
Aυτο σημαινει οτι εχει 10 δισκους και ο μικροτερος εχει 11 δοντια κι ο μεγαλυτερος 34
Οι κατασκευαστες δινουν επισης και τον αριθμο δοντιων για ολους τους δισκους της κασσεττας ξεκινωντας απο τον μικροτερο σε διαμετρο:
πχ 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34
(οι περισσοτεροι δισκοι γραφουν επανω τον αριθμο δοντιων τους αλλα ειναι-λογω θεσης- πολυ δυσκολο να τους διαβασουμε.Ειναι ευκολοτερο να μαρκαρουμε ενα δοντι για αρχη και μετα να μετρησουμε τα υπολοιπα).

---Η 1η (χαμηλοτερη-κοντη) ταχυτητα του ποδηλατου ειναι ο συνδιασμος του μικροτερου μπροστινου δισκου (ο εσωτερικος) και του μεγαλυτερου οπισθιου (ο εσωτερικος)
---Η μεγαλυτερη ταχυτητα ειναι ο συνδυασμος του μεγαλυτερου μπροστινου δισκου (ο εξωτερικος) και του μικροτερου οπισθιου (ο εξωτερικος)

Απο τα παραπανω καταλαβαινουμε οτι σε καθε μπροστινο δισκο αντιστοιχουν 10 πισω ταχυτητες.
Καθε φορα λοιπον που αλλαζουμε μπροστινο δισκο ουσιαστικα "πηδαμε" 10 ταχυτητες (στο παραδειγμα μας)
Αν εχουμε 4η ταχυτητα και παμε απο τον μπροστινο εσωτερικο στο μπροστινο μεσαιο, τοτε εχουμε 14η ταχυτητα.
Γι΄αυτο πρεπει να χρησιμοποιουμε τις αλλαγες των μπροστινων δισκων με συνεση (αλλωστε ειναι μεγαλη και η διαφορα των δοντιων τους και το τιναγμα στα πεταλια εντονοτερο) ή μολις "ανεβασουμε" μπροστινο δισκο να κατεβασουμε 3-4 πισω δισκους και το αντιστροφο.

Δωστε μεγαλη προσοχη στην επιλογη κασσεττας και μπροστινων δισκων, γιατι απο αυτο εξαρταται αν το ποδηλατο θα πιανει υψηλη τελικη (μεγαλος εξωτερικος μπροστα-μικρος εξωτερικος πισω) και θα χωλαινει στις ανηφορες, ή αν θα πετατε στις ανηφορες (μικρος εσωτερικος μπροστα-μεγαλος εσωτερικος πισω) και θα....σερνεστε στις ευθειες.

Κατι αλλο ειναι, οτι δεν πρεπει να χρησιμοποιουμε καθε μπροστινο δισκο με ολους τους πισω.
Αν το κανουμε αυτο, τοτε η αλυσιδα δουλευει σε τεθλασμενη γραμμη και φθειρονται τα δοντια και η ιδια η αλυσιδα και ακουγεται και ο χαρακτηριστικος ηχος (χαρ-χαρ-χαρ) σε καθε πεταλια, γιατι βρισκει η αλυσιδα πανω στον "οδηγο" του μπροστινου εκτροχιαστη και τον φθειρει κι αυτον (συν τον κινδυνο βεβαια να μας βγει η αλυσιδα).
Οπως βλεπετε παρακατω αν βαλουμε 10η ταχυτητα (μπροστα εσωτερικος-πισω εξωτερικος) η αλυσιδα δουλευει "υπο γωνια"

Το προβλημα ειναι ιδιο κι οταν χρησιμοποιουμε τον μεσαιο μπροστινο με τους ακραιους πισω δισκους (εσωτερικους και εξωτερικους) και οταν χρησιμοποιουμε τον εξωτερικο μπροστινο με τους εσωτερικους πισω δισκους.
Με 2 ή 1 μπροστινο δισκο, οι γωνιες γινονται μικροτερες και το προβλημα δεν ειναι τοσο εντονο οσο στα ΜΤΒ με 3 μπροστα και 10 πισω.
Σε καθε πειρπτωση καλο ειναι να χρησιμοποιουμε τον καθε μπροστινο δισκο, με τους 3-4 αντιστοιχους του εσωτερικους, μεσαιους και εξωτερικους δισκους.


Aφου λοιπον ειδαμε τι ειναι οι δισκοι και ο αριθμος δοντιων παμε να δουμε και τον τυπο που καθοριζει την τελικη ταχυτητα (χιλ/ωρα) του ποδηλατου αλλα και καθε σχεσης (gear).

Π ειναι η περιφερεια της ροδας μας σε μετρα
Σ ειναι οι στροφες του πεταλιου ανα λεπτο
Δ(μπροστα) ειναι ο αριθμος δοντιων του εμπρος δισκου
Δ(πισω) ειναι ο αριθμος δοντιων του πισω δισκου

Να δουμε λοιπον ενα παραδειγμα για την τελικη ταχυτητα και την ευκολια αναβασης ανηφορας, δυο ιδιων ποδηλατων με διαφορετικους δισκους και ιδιες ροδες περιφερειας 2 μετρων.
(για ευκολια θεωρουμε οτι στο παραδειγμα τα παντα ειναι ιδια, μεχρι κι οι ποδηλατες, για να δουμε πως επιρεαζει η επιλογη δισκων μονο)
Το Α ποδηλατο για χρηση σε ταχυτητα ασφαλτινου δρομου φοραει :
μπροστα το σετ Shimano Dura Ace FC-7900 Crankset 2x10 με δοντια 53/39
πισω την κασσεττα Shimano Dura Ace CS-7900 Cassette 10-speed με δοντια 11/23 (11-12-13-14-15-16-17-19-21-23)
Το Β ποδηλατο για χρηση σε χωμα και ανηφορες φοραει :
μπροστα το σετ Shimano XTR FC-M980 Crankset 3x10 με δοντια 42/32/24
πισω την κασσεττα Shimano XTR CS-M980 Cassette 10-speed με δοντια 11/36 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-36 )

Βαζοντας τα αντιστοιχα νουμερα στην εξισωση, (θεωρωντας οτι και οι δυο "στροφαρουν" τα πεταλια σε 90 στροφες το λεπτο) βλεπουμε οτι επειδη εχουν και τα δυο, στις πισω κασσεττες 11 δοντια, το μονο που αλλαζει ειναι τα δοντια του μπροστινου εξωτερικου δισκου, απο 53 σε 42.
Εχουμε λοιπον:
---Α ποδηλατο τελικη 52 Km/h
---Β ποδηλατο τελικη 41 Km/h
Αν συνηθισμενοι απο τις ταχυτητες των αυτοκινητων η διαφορα των 11 Km/h σας φαινεται λιγη, τοτε να ξερετε οτι, αν οι δυο ποδηλατες συνεχισουν να στροφαρουν στις 90 στροφες το λεπτο για 5 λεπτα, τοτε το Α ποδηλατο θα εχει αφησει πισω το Β σχεδον 1000 μετρα!!!
Ετσι δωσαμε και την απαντηση στην ερωτηση "γιατι με περναει και χανεται η κοπελιτσα με το ποδηλατο πολης, ποιον εμενα με το σουπερ-ντουπερ πανακριβο mountain......"
Γιατι τα πολης και τα αγωνιστικα ασφαλτου εχουν μεγαλυτερους μπροστινους δισκους, για υψηλοτερες ταχυτητες.

Εκει που το Β ποδηλατο (mountain) περνει την εκδικηση του, ειναι οι ανηφορες και ας δουμε γιατι.
Εδω μετρανε οι συνδιασμοι των εσωτερικων μπροστινων και οπισθιων δισκων.
Το Α (road) εχει μπροστα εσωτερικο με 39 και πισω εσωτερικο με 23
Το Β (mountain) εχει μπροστα εσωτερικο με 24 και πισω εσωτερικο με 36

Mπαινουν και οι δυο ποδηλατες στην αποτομη ανηφορα με την ιδια ταχυτητα 40 Km/h (με διαφορετικες σχεσεις δισκων βεβαια) και στροφαροντας σταθερα στις 90 στροφες το λεπτο.
Επειδη λογω ανηφορας η ταχυτητα (Km/h) τους πεφτει και προσπαθωντας να κρατησουν το ξεκουραστο τεμπο των 90 στροφων παντοτε, αρχιζουν να κατεβαζουν σχεσεις-δισκους μπροστα και πισω.
Οταν η ταχυτητα τους πεσει στα 18 περιπου Km/h, τοτε αρχιζουν τα δυσκολα για τον ποδηλατη με το Α (road) ποδηλατο.
Αυτος εχει ηδη "κατεβασει" στην πρωτη και πιο κοντη σχεση που διαθετει το ποδηλατο του (στροφαροντας με 90).
Αντιθετα ο Β (mountain) εχει ακομα να κατεβασει 15, ναι 15 (!!!!) ακομα σχεσεις-δισκους (στροφαροντας με 90)
Η ανηφορα συνεχιζει να τους τρωει ταχυτητα (Km/h) και οταν πεσουν στα 7 Km/h τοτε ο Α στροφαρει τα πεταλια με 23 στροφες το λεπτο και ο Β ακομα με 90!!!!!!!!!!!!!!!!

Τι σημαινει αυτο σε απλα λογια;;;
Στα 7 Km/h ο ποδηλατης Α ειναι αναγκασμενος να βαλει 4 φορες παραπανω δυναμη (90/23) απο τον Β για να γυρισει μια φορα το πεταλι.
(προσπαθειστε λιγο να φανταστειτε το ζορι του: μία πεταλια ανα 3 δευτερολεπτα και σιγουρα ορθιος)
Ο Β συνεχιζει να στροφαρει λοιπον στις 90 σαν μοτερακι, εχοντας μαλιστα και λιγοτερη αντισταση αερα αφου ποδηλατει καθιστος και σκυφτος στο τιμονι.

Bλεπουμε λοιπον την απιστευτη υπεροχη στις ανηφορες ενος mountain απο ενα road, οπου εκτος απο 9-10 συνδιασμους δισκων (gears) παραπανω εχουν και διαφορετικο αριθμο δοντιων μπρος-πισω που τις κανει πιο "κοντες' και πιο καταλληλες γαι ανηφορες.
Γι' αυτο μην τα βαλετε με τον εαυτο σας ή με το road ποδηλατο σας την επομενη φορα που θα ανεβαινετε αργα μια παρατεταμενη ανηφορα, ορθοπεταλια και ασθμαινοντας και σας περασει το κοριτσακι καθισμενο στο mountain του, με τα ποδια του να στροφαρουν γρηγορα-γρηγορα, χωρις καν να ιδρωσει.

Οι επιλογη σχεσεων-δισκων εκανε την διαφορα, κι επειδη δεν εχουμε μονο ανηφορες, συντομα θα μπορεσετε να παρετε την "περιφανεια σας" πισω.....

Σημ.
Στο παραδειγμα η συγκριση εγινε επιτηδες αναμεσα στα δυο σχεδον καλυτερα συστηματα της Shimano για ασφαλτο και χωμα για να μεγιστοποιησω την διαφορα μεταξυ των συστηματων.
Στις τελικες και σε ανηφορες υπαρχουν κι αλλοι παραμετροι αναμεσα σε διαφορετικα ποδηλατα που παιζουν ρολο, οπως το βαρος του σκελετου, το παχος και οι πιεσεις στα λαστιχα, η σταση του σωματος και η αντισταση του αερα, οπως κι ο ανθρωπινος παραγοντας (γερα πνευμονια, γυμνασμενοι και δυνατοι μυες).
Με το παραπανω παραδειγμα ηθελα απλως να δειξω τις διαφορες των δυο συστηματων μεταδοσης, κρατωντας τις υπολοιπες μεταβλητες σταθερες.
Αναμεσα στα αγωνιστικα δρομου και στα mountain, την διαφορα γεφυρωνουν τα ποδηλατα βολτας-πολης και τα trekking, με σχεσεις ταχυτητων (gears) πιο κοντα, καπου στην μεση.

Αρα ατυχεις ειναι τουλαχιστον οι συγκρισεις και...οι κοντριτσες μεταξυ ανομοιων ποδηλατων με ανομοια συστηματα μεταδοσης.
"Αντιπαλος" ειναι ο εαυτος μας, αυτον προσπαθουμε παντα να βελτιωνουμε και με τα ποδηλατα μπορουμε να εχουμε και παρεα μαζι μας...
avatar
x-trail
Honorary Member
 Honorary Member

Άντρας Τόπος : Θεσσαλονικη
Ημερομηνία εγγραφής : 09/10/2012
Αριθμός μηνυμάτων : 2291


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Default Απ: Ποδηλατο ... Οτι Χρειαζεται Να Ξερουμε Πριν & Μετα Την Αγορα

Δημοσίευση από x-trail Την / Το Κυρ 20 Ιαν 2013 - 21:05

5ο ΑΡΙΘΜΟΣ "ΧΡΗΣΙΜΩΝ" ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ ΕΝΟΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

Aφου λοιπον ειδαμε τα βασικα περι σχεσεων ταχυτητων και γραναζιων, παμε να δουμε εναν αλλο "μυθο", αυτο των "πολλων" διαθεσιμων ταχυτητων ενος ποδηλατου.
Να δουμε δηλαδη, ανεξαρτητα απο το ποσες ταχυτητες εχει ενα ποδηλατο στην "θεωρια" ποσες ειναι αυτες στην "πραγματικοτητα".

Ας αρχισουμε απο ενα απλο παραδειγμα συστηματος 3Χ6 (3 δισκοι μπορστα, 6 πισω) οπου οι πιθανοι συνδυασμοι ειναι 18 και αρα και οι διαθεσιμες ταχυτητες "θεωρητικα" ειναι 18.

Στην "πραξη" οι ταχυτητες ειναι 18-2=16 γιατι δεν υπολογιζουμε τους συνδυασμους "εσω μπροστα-εξω πισω" και "εξω μπροστα-εσω πισω" επειδη η γωνια που θα παρει η αλυσιδα θα ειναι μεγαλη με αποτελεσμα την φθορα της αλυσιδας και των δοντιων και απο ηχο το γνωστο χαρ-χαρ επειδη η αλυσιδα βρισκει στο μπροστινο ντεραγιε (μια χαρα παντως μεταφερεται η αλυσιδα στους δισκους αυτους, αλλα δεν πρεπει).
Με τον μπροστινο [εσω] δισκο εχουμε 5 ταχυτητες, με τον [μεσαιο] εχουμε 6 και με τον [εξω] παλι 5, δλδ 5+6+5=16

Στη "σωστη πραξη" θα εχουμε ακομα λιγοτερες ταχυτητες, [εσω]x3 + [μεσαιο]x4 + [εξω]x3 = 10, στην προσπαθεια μας να φθειρουμε οσο λιγοτερο μπορουμε την αλυσιδα και τα δοντια , μειωνοντας ακομα περισσοτερο την γωνια της αλυσιδας.

Οι ταχυτητες παντα ονομαζονται με τη θεωρητικη τους σχεση, δλδ εχεις μεσα "14η" σημανει σε 3Χ6 οτι μπροστα εισαι στο τριτο εξωτερικο γραναζι και πισω εισαι στο δευτερο εσωτερικο.

Το προβλημα στην πραγματικοτητα ειναι η σωστη διαχειρηση των παραπανω, δλδ το ταυτοχρονο (σχεδον) ανεβοκατεβασμα μπρος-πισω.
Σε πισω 6αρι, επιταχυνοντας, απο 5η ταχυτητα πρεπει να ανεβεις ενα μπροστινο γραναζι.
Τοτε πας κατευθειαν στην 11η ταχυτητα (βαρια) και πρεπει αμεσως να κατεβασεις πισω.
Γι΄αυτο και πολλα shifter πλεον κατεβαζουνε και 3 ταχυτητες μαζι, οποτε με ενα πισινο κατεβασμα, εισαι στην 8, καπως καλυτερα δηλαδη.
Σε πισω 9αρια (ή 10ρια) μπορει να θελει και 2 τριπλα, γρηγορα κατεβασματα, γιατι εκει απο την 8η (ή 9η) πηγαινεις κατευθειαν στην 17η (ή 19η) και θελει δυο απανωτα τριπλα κατεβασματα για να παμε στη 11η (ή 13η).

Το μανικι ειναι οταν εισαι σε χωμα και ανηφορα και χρειαστει να κατεβασεις σε μικροτερο μπροστινο δισκο....
Τοτε με πχ 9αρι πισω κατεβασες με την μία ΜΟΝΟ....9 ταχυτητες!
Εχοντας δεδομενο οτι στην ανηφορα βαζεις πολυ δυναμη στα πενταλ, αν δεν φορας κουμπωτα παπουτσια, τοτε τα ποδια σου πανε....περιπατο απο το ελαφρωμα των πενταλ!!!
Γι' αυτο ΠΡΙΝ απο "αποτομες" χωματινες ανηφορες, πρωτα κανονιζουμε με ποιον μπροστινο δισκο θα ανεβουμε και μετα ορμαμε χωρις να τον ξαναπειραξουμε.
Αν δεν βγαλουμε ολη την ανηφορα, τουλαχιστον δεν πεσαμε!

Στα περισσοτερα συστηματα ταχυτητων, οι ακραιες εσω-εξω πισω σχεσεις (αριθμος δοντιων) για ιδιας χρησης ποδηλατα, παραμενουν ιδιες, ενω εκεινο που αλλαζει ειναι ο αριθμος των ενδιαμεσων γραναζιων.
Αυτο γινεται για να εχουμε ομαλοτερες αλλαγες ταχυτητων αφου ετσι οι αριθμοι δοντιων καθε δισκου με τους διπλανους ειναι πολυ κοντινοι.
Στα καινουρια 10αρια μαλιστα οι δισκοι ειναι και πιο κοντα μεταξυ τους (για να χωρεσουν) και διαφορετικη ειναι κι η αλυσιδα για να ταιριαζει.
Και οποιον δεν τον ενδιαφερουν οι ενδιαμεσες (πολλες) σχεσεις ας κανει δυο δοκιμες με τον ιδιο μπροστινο δισκο:
1) φουλ επιταχυνση απο 1η ταχυτητα και απανωτες αλλαγες, με 6αρι πισω θα ζοριζεται σε καθε αλλαγη, με 10αρι ΔΕΝ θα κατελαβαινει οτι αλλαξε ταχυτητα.
2) ανεβασμα αποτομης ανηφορας και σταδιακα κατεβασματα μια-μια ταχυτητα χωρις να σταματησει να ασκει πιεση στα πενταλ.
Με το 10αρι οι αλλαγες ειναι αστραπιαιες και δεν τις καταλαβαινεις, ενω με το 6αρι τρως (και ακους) κλοτσηματα καθε φορα.

Τελικα ισως ο "συνολικος" αριθμος ταχυτητων ισως να μην λεει και πολλα.
Εκεινο που μετραει (κατα την γνωμη μου) ειναι να εχεις οσες πιο πολλες ταχυτητες μπορεις, αναλογα με την χρηση, ωστε να χρησιμοποιεις αυτες που σου χρειαζονται κι αυτες φυσικα να ειναι: ή αρκετες ή ....πολλες!
Μετα απο λιγο διαστημα σταματας να ασχολεισαι με τους αριθμους και ποδηλατεις ανεβοκατεβαζοντας ταχυτητες λογω εμπειριας και χρησης δρομου ή μονοπατιου.
Στο δικο μου 3Χ9 ΜΤΒ, μεσα στην πολη συνηθως χρησιμοποιω [εσω]x0 + [μεσαιο]x5 + [εξω]x5 (11η εως 15η + 23η εως 27η) ενω στο βουνο [εσω]x8 + [μεσαιο]x9 + [εξω]x0 (1η εως 8η + 10η εως 18η).
Αν ειχα συστημα 3x10, θα ειχα ισως στο βουνο αλλες 2 διαθεσιμες, αναλογα με την περισταση.

________________________________________________________________________________


Μετα λοιπον τα γενικα για τις σωστες αλλαγες ταχυτητων, παμε να δουμε αναλυτικοτερα με την βοηθεια αριθμων, πως γινεται να εχουμε 30 διαθεσημες ταχυτητες σε ενα συστημα 3x10 αλλα να "πρεπει" να χρησιμοποιουμε ΜΟΝΟ τις 17 απο αυτες.
Ακουγεται λιγακι "κουφο" αλλα οι αριθμοι δεν λενε ψεματα...

Στο παρακατω πινακα εχω παρει για παραδειγμα ενα συστημα της Shimano, το 3Χ10 [44/32/22, 34/11]
Τρεις μποστινοι δισκοι με 44/32/22 δοντια και πισω μια 10αρα κασσετα με ακραιους δισκους με 34 και 11 δοντια.

Με μπλε αριθμους εχω τις ταχυτητες και διπλα σε καθε πισω δισκο ειναι ο αριθμος των δοντιων του.
Επειδη συνηθως οι κασσετες εχουν ακραιους δισκους με δοντια 34/11, οσο πιο πολλους δισκους εχουμε αναμεσα, τοσο πιο "συνεχομενος" θα ειναι ο αριθμος δοντιων τους και τοσο πιο ομαλα τα ανεβασματα και τα κατεβασματα.
Τοσο πιο κοντα μεταξυ τους θα ειναι και οι τιμες "σχεσεων ταχυτητων" του πινακα (τα πηλικα των δοντιων).

Ο πινακας περιεχει τη σχεση "για 1 στροφη των πεταλιων, ποσες στροφες θα παρει η πισω ροδα".
πχ με 1η ταχυτητα η ροδα θα κανει 0.647 στροφες, ενω με 30η θα κανει 4 στροφες για καθε στροφη του πεταλιου.
Οσο πιο μικρο το νουμερο, τοσο πιο ελαφρυ ειναι το πεταλι και μικροτερη η τελικη ταχυτητα μας, "κοντη" σχεση.
Οσο μεγαλυτερο το νουμερο, τοσο πιο βαρυ το πεταλι και μεγαλυτερη η τελικη ταχυτητα μας, "μακρια" σχεση.


Με το συγκεκριμενο συστημα ας ξεκινησουμε με 1η ταχυτητα και επιταχυνοντας συνεχως, ας αρχισουμε να ανεβαζουμε ταχυτητες.
1η, 2η, 3η, 4η, 5η, 6η και εδω ειναι το "κουφο"
Συμφωνα με τα νουμερα, θα εχουμε πιο στρωτη και πιο καλη επιταχυνση αν ανεβασουμε απο σε.....13η που ειναι πιο "κοντη" απο την "μακρια" !!!!!!!!!!!!!!
(ανεβαζουμε στον μεσαιο μπροστινο (+10 ταχ.) και με μία κινηση κατεβαζουμε πισω 3 ταχυτητες)
Βλεπουμε οτι η διαφορα 6ης-7ης ειναι 0.137 ενω της 6ης-13ης μολις 0.073
Ακομα κι η 14η ειναι πιο "κοντη" απο την 8η
Βρε τι κολπα μας κανουν αυτα τα γραναζια................
Ποιος αρχαριος θα το φανταζοτανε ποτε οτι με την 13η ταχυτητα το ποδηλατο θα "τραβαει" καλυτερα απ΄οτι με 7η, 8η, 9η ή 10η ταχυτητα!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Το ιδιο φυσικα συμβαινει κι οταν φτασουμε στην 18η, οπου συμφερει να αλλαξουμε σε 26η που ειναι πιο "κοντη" απο τις πιο "μακριες" 19 και 20.

Αντιστοιχα,τα ιδια ισχυουν και για τα κατεβασματα ταχυτητων σε ανηφορες ή σταματηματα.
ΠΡΟΣΟΧΗ. Ποτε δεν κατεβαινουμε σε μικροτερο μπροστινο δισκο, χωρις αμεσως μετα να ανεβασουμε 2-3 δισκους πισω.
Στη θεωρια ειναι σαν να κατεβαζεις (εδω στο παραδειγμα) 10 (σε αριθμο) ταχυτητες μαζι, αλλα αν μελετησετε τον πινακα θα δειτε απο τα νουμερα του, οτι κατεβαινουν μονο 4-5 πραγματικα κοντοτερες ταχυτητες.
Αν πχ εχουμε 27η μεσα και κατεβασουμε μπροστινο δισκο, παμε στην 17η.
Η διαφορα τους ομως ειναι αρκετα μεγαλη, σα να κατεβαζουμε 17η στην 13η αν βρισκομασταν στον μεσαιο μπροστινο.
Γι' αυτο θελει μετα το κατεβασμα μπροστινου, 2 ανεβασματα πισω στην 19η (απο σχεση 2.588 παμε σε σχεση 2.461 που ειναι κοντινες).

Μεσα λοιπον στις κοκκινες αγκυλες ειναι οι πισω δισκοι, που με συνδιασμο του αντιστοιχου μπροστινου που "πρεπει" να χρησιμοποιουμε.
Με τον εσωτερικο μπροστινο, τους εσωτερικους πισω.
Με τον μεσαιο μπροστινο, τους μεσαιους πισω.
Με τον εξωτερικο μπροστινο, τους εξωτερικους πισω.
Βλεπουμε λοιπον οτι, και καλυτερες επιταχυνσεις αλλα και σκαρφαλωματα σε ανηφορες εχουμε με τον τροπο αυτο, και ταυτοχρονα προστατευουμε και την αλυσιδα και τα δοντια απο γωνιες και φθορες!

Η μεθοδος αυτη αλλαγων ταχυτητων στη αρχη φαινεται λιγο...παραξενη, αλλα με λιγη εξασκηση ειναι οτι καλυτερο.
Λες μεσα σου πχ απο τον 6ο δισκο πισω, αλλαζω απο τον [εσω] στον [μεσαιο] μπροστα και κατεβαινω στον 3ο πισω.
Μετα απο λιγο καιρο αυτοματοποιουνται οι αλλαγες και γινεται συνηθεια.
(Θυμαστε καποτε που ρωτουσαμε τον δασκαλο οδηγησης, να βαλω 3η τωρα ή 2α;;; )

Το δευτερο "περιεργο" (αλλα και γνωστο σε πολλους) ειναι μεσα στα πρασινα κουτακια.
Που ακουστηκε, θα πει κανεις, οτι αν κατεβασω απο την 23η ταχυτητα σε 9η, θα τραβαω το ιδιο ζορι στα πεταλια.
Κι ομως οι αριθμοι παλι, δεν λενε ψεματα.
Στο συστημα μας ειναι η 23η = , η 22η = και η 21η = !!!!!!!!!!!!
Συμβαινει λοιπον, να επαναλαμβανονται καποιες ταχυτητες, να εχουν δλδ την ιδια σχεση πηλικου.
Εδω ομως η Shimano διαλεξε ετσι τα δοντια και τους συνδιασμους, που και οι 4 αυτες ταχυτητες να πεφτουν εξω απο τις κοκκινες αγκυλες "σωστης χρησης" κι ετσι ειναι σπανιο αν θα τις χρησιμοποιησει ποτε κανεις.

Απο τα παραπανω καταλαβαινουμε οτι αν μια πισω κασετα με ακραιους δισκους 34/11 εχει μονο 6 ή 7 δισκους, καποιοι απο τους παραπανω 10 θα πρεπει να βγουν, αφηνοντας μεγαλα κενα "σχεσεων-πηλικων" αναμεσα στις ταχυτητες, που τα καταλαβαινουμε στο ποδηλατο, στα ανεβασματα απο το αποτομο "βαρεμα" του πεταλιου και στα κατεβασματα απο το αποτομο "ελαφρωμα" του, παντα με κινδυνο αν βαζουμε δυναμη την ωρα της αλλαγης, να μας φυγει το ποδι απο το πεταλι.
(σε ισιο δρομο ή κατηφορα δεν πολυπειραζει, αλλα σε αναβαση το...οικοπεδο ειναι πολυ κοντα!)
Ειναι κατι αναλογο που αισθανομαστε σε μερικα αυτοκινητα με "κοντη" δευτερα και μακρια "τριτη", οπου στο ανεβασμα σε τριτη το αυτοκινητο "ψοφαει" και σε κατεβασμα σε δευτερα φρεναρει υπεβολικα.
avatar
x-trail
Honorary Member
 Honorary Member

Άντρας Τόπος : Θεσσαλονικη
Ημερομηνία εγγραφής : 09/10/2012
Αριθμός μηνυμάτων : 2291


Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης